انقلاب توسعه درچابهار

بیش از 2 میلیارد تن کالای معدنی بلوکه شده در افغانستان وجود دارد که هیچ مسیری به جز بندر چابهار ندارد.
به گزارش خبرنگار اعزامی روزنامه سیستان و بلوچستان به چابهار، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان  روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد گفت: 150  میلیون تن غلات در حوزه سی آی اس تولید می شود و بیش از 40 میلیون تن از این غلات در حوزه خلیج  فارس، شاخ و شرق آفریقا مصرف می شود که بندر چابهار می تواند نقش به سزایی در این رابطه ایفا  کند.«بهروز آقایی» افزود: در حوزه ترانشیب تحولات منطقه ای به شکلی بوده که با توجه به سرمایه  گذاری هایی که در منطقه در حال انجام است سهم تجارت دریایی به صورت دیگری رقم می خورد. وی  با  این که در گذشته همه کالاها در بنادر حوزه خلیج فارس وحتی بیرون از ترانشیب می شد، تصریح کرد: امروز این مبادلات تغییر می کند که دلیل آن سرمایه گذاری های در حال انجام در چابهار، گوادر و عمان است. از طرفی بیش از 21 میلیارد دلار در عمان سرمایه گذاری انجام و بنادر این کشور به بهترین شکل تجهیز می شود و این معادلات گویای این است که سهم تجارت دریایی در حوزه بندر چابهار و خلیج فارس به شکل دیگری رقم می خورد به گونه ای که خطوط کشتی رانی راغب خواهند بود خود را با محدودیت های منطقه ای و نظامی خلیج فارس درگیر نکنند. همچنین ترانشیب و ترانزیت می تواند نوع خطوط، تجارت، بازرگانی و تقاضای بازرگانان را مشخص کند.
غفلت از یک و نیم میلیون تن کالا
وی اذعان کرد: از یک و نیم میلیون تن کالایی که مورد نیاز سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی و کرمان است غافل هستیم چراکه از هزارو500 مایل دریایی از بندر چابهار وارد و با طی 2 هزار کیلومتر مسافت به دیگر استان ها وارد می شود، این مهم یارانه و ضرر و زیانی است که دولت پرداخت می کند اما با ایجاد زیرساخت بندر چابهار توجیهی نیست که چنین ضرر و زیانی به کشور وارد شود. انتظار می رود که بیش از یک و نیم میلیون تن کالای مورد نیاز کشور به چابهار اختصاص پیدا کند  به طور قطع در این صورت رونق اقتصادی در منطقه شکل خواهد گرفت و کارخانه های فراوری و پردازش و اشتغال در استان ایجاد می شود. همچنین از ضرر و زیانی که به کشور تحمیل می شود جلوگیری می کند و از سرمایه گذاری که در استان انجام خواهد شد به بهترین نحو استفاده می شود. 
چابهار تنها مسیر است
وی عنوان کرد: 2/1 میلیارد تن  میزان مواد معدنی است که می توانیم استحصال و صادر کنیم و فراوری و خام فروشی داشته باشیم. از طرفی بیش از 2 میلیارد تن کالای معدنی بلوکه شده در افغانستان وجود دارد که هیچ مسیری به جز بندر چابهار ندارد.
 به گفته آقایی سرمایه گذاری که در چابهار انجام می شود خیلی دیر اتفاق افتاده و بسیاری از فرصت هااز دست رفته است، فرصت هایی که به صحار و دیگر بندرها واگذار شده و دلیل آن تأخیر در اجرای این پروژه ها است، به طور قطع اگر زودتر به دنبال سهم خود از تجارت دریایی بودیم امروز در منطقه چابهار باید در حوزه فاز 3 و 4 فعالیت می کردیم.وی با بیان این که در پس‌کرانه بیش از 600 کیلومتر زیرساخت ریل در استان ایجاد می شود تصریح کرد: این طرح یکی از پروژه های ملی و بزرگ کشور است و می توان گفت که حساس ترین، با اهمیت ترین و بزرگ‌ترین پروژه ها در سیستان و بلوچستان در دست اجراست که حمایت های استاندار در حوزه بندر، ریل، نیروگاهی و انرژی های نو در استان جای تقدیر دارد. به گفته وی ریل گذاری در ۶ فاز انجام‌می شود که قسمت دوم آن 300 کیلومتر بوده و ۲۰ درصد رشد دارد، محدوده چابهار و ایرانشهر نیز نقطه قوت آن است که 52 درصد پیشرفت دارد. البته چنین پروژه های بزرگی منابع و فعالیت کارگاهی با پشتوانه مالی نیاز دارد که اگر امسال و سال آینده به خوبی حمایت شود قسمت هایی از آن که به بندر متصل می شود تکمیل خواهد شد و می توان از بندر موادی را تا 300 کیلومتر به عنوان اولین قسمت توزیع کننده کالا در استان انتقال داد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی با بیان این که چابهار در معادلات سیاسی نقطه قوتی برای جمهوری اسلامی است گفت: سه موضوع در چابهار جزو اولویت ها و نیازهای اصلی استان و منطقه شرق کشور است تا بندر در گردونه رقابت وارد شود از جمله این که برای بازرگانان قیمت تمام شده کالا از بابت توزیع و انتقال کمتر شود که در این راستا باید منطقه ویژه یا آزاد شود چراکه بهترین شیوه برای ادامه فعالیت ها در چابهار مانند بنادر بزرگ کشور منطقه ای دیده شدن است زیرا می تواند تخصصی تر کارهای خود را انجام دهد و پارادوکسی اتفاق نمی افتد.وی اضافه کرد: اولویت دوم این است که 30 درصد تخفیف سود بازرگانی به بندر چابهار تعلق بگیرد چراکه خیلی از بنادر کشور وضعیت بهتری از نظر منطقه ای دارند و سود بازرگانی با 25 درصد تخفیف شامل آن ها شده است در چابهار که زیرساخت های خوبی ایجاد شده است حتی دولت باید در خصوص 30 درصد سود بازرگانی تسریع کند در غیر این صورت زیرساختی که ایجاد شده فاقد بهره وری و کارایی مناسب خواهد بود. همچنین باید حداقل 20 درصد از کالاهای اساسی کشور به بندر چابهار تخصیص داده شود تا هزینه حمل و نقل کاهش پیدا کند. وسیله نقلیه ای که به بندر وارد می شود اگر باری برای برگشت نداشته باشد هزینه اش بابت بار بندر نسبت به دیگر بنادر دو برابر می شود پس اگر به دنبال این هستیم که این زیرساخت بهره ور شود باید این سه اتفاق بیفتد و تا زمانی که انجام نشود مطلوبیتی که باید زیرساخت برای کشور ایجاد کند اتفاق نمی افتد.آقایی درباره ترمینال مسافربری چابهار نیز گفت: این مجموعه از بزرگ‌ترین و مجهزترین ترمینال های مسافری دریایی منطقه است حتی کشورهای اطراف ما فاقد چنین ترمینالی هستند.به گفته وی ارزش این ترمینال بیش از ۱۰ میلیارد بوده و می توان گفت که بندر چابهار دارای یک سرمایه بزرگ گردشگری است که تقریباً با 5/5 میلیارد تومان نوسازی شد و کاربری آن تغییر پیدا کرد و از آبان ماه سال گذشته خط کشتیرانی میان ایران و عمان راه اندازی شد و بیش از 800 مسافر در این خط تردد کردند که شاید از نظر زمان پهلوگیری کشتی و انتقال مسافر به مسقط کمترین زمان را در این فاصله داشتیم و همه سازمان هایی که باید همکاری کردند«بهروز آقایی» تصریح کرد: عملیات اجرایی فاز یک طرح توسعه بندر چابهار از سال ۸۶ آغاز و هزار و ۶۵۰ متر موج شکن با بیش از 50 میلیون دلار ایجاد و بیش از 5 کیلومتر دایک گذاری شد.این طرح از سال 86  تا 92 تقریباً 30 درصد پیشرفت داشته و از 92  تا امروز  95 درصد آن آماده شده است و  قابلیت افتتاح و بهره برداری را دارد. اولین کشتی که در آن پهلو گرفت کشتی  تجهیزات مورد نیاز بندر بود.
چابهار؛ لنگرگاه سرمایه گذاران
وی با بیان این که بندر چابهار لنگرگاه سرمایه گذاران است ادامه داد: بیش از 40 شرکت متقاضی سرمایه گذاری در بندر چابهار هستند از جمله این سرمایه گذاران می توان به یک شرکت چینی اشاره کرد که قراردادی با بیش از 100 میلیارد تومان با آن ها منعقد شده و  قرار است کارخانه اوره در بندر احداث کند، یک شرکت سوئدی 30 میلیارد دلار و  هند در بخش اپراتوری ها 85 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. به گفته وی افغانستان نیز متقاضی سرمایه گذاری در بندر چابهار است.وی با بیان این که با بیش از 3 هزار سرمایه گذار بخش خصوصی قرارداد انعقاد شده است گفت: امروز بندر چابهار به عنوان  بندری که فاقد محدودیت بوده، از نظر جغرافیایی، دریایی و پس‌کرانه های دریای چابهار سوپاپ اطمینان کشور است.
(گزارشی از نشست خبری مدیرکل بنادر ودریانوردی)
 
   1396/9/1 10:37